Thursday 27 October 2011

Report semalam

Assalamualaikum... :entry kenangan:


Kira-kira jam 4 petang saya dan family sampai ke rumah Yeng. Macam biasa dia baring,tidur,minum air apabila ada yang memberinya minum. Seperti 2 minggu lepas atau mungkin sudah hampir sebulan lepas. Tapi... dia dah tak banyak cakap. Suara pun dah serak sangat...


Jam 8 malam, saya di sisi Yeng.. membaca surah-surah dan juga mengusap lembut dahinya. Suka! Macam baby yang sangat selesa apabila ibunya mengelus rambutnya. Setiap waktu solat, pampers akan ditukar dan Yeng akan berwudhuk. Petang tu ada imam datang...dia kata Yeng dah lemah sangat. Letih.... 


Saya rebut peluang untuk ada di sisi Yeng bila takde orang sangat, berbisik... Dia angguk! Suka!!!
Semua saudara balik,nampak sangat Yeng disayangi... Yelah,Yeng sangat baik! Bacaan Quran tak henti-henti dari petang hinggalah ke subuh, akan ada saja turn sesiapa. Tanpa paksaan, tanpa penolakkan...walaupun mata sangat kesat!


5 pagi... Yeng tenat, dia gelisah.... Mata saya tak lepas dari pandang Yeng. Perasaan bercampur baur! Warna kaki Yeng dah berubah kepada warna biru, begitu juga tangan. Sejuk!


8 pagi, dada Yeng turun naik..nafas semakin laju.. Mama kat tepi telinga, ajar mengucap. Hujan tak henti-henti disertai dengan bunyi burung yang nyaring. 8.05 pagi, saya tengok perut dan dada Yeng dah tak bergerak... Sebak! Cucu Yeng datang periksa nadi... sangat perlahan katanya. Mama teruskan bisik... Allah.....Allah....Allah..... Saya tersandar di dinding, kelu...kaku.. 8.16 pagi, Yeng sudah pergi menghadap Illahi..Dijemput dalam suasana yang sangat damai...aman...sunyi...mudah je. Jenazah Yeng ditutup....


Saya tolong Cik Nab sediakan kain kafan sambil belajar cara sediakan.. Sampai part mandikan, saya terkecuali.. Lepas dimandikan, Yeng dikafankan...Dipakaikan baju dan juga bersarungkan kain ihram. Dipakaikan juga telekong sembahyang..dibalut dengan kain kafan... 


Wajah Yeng...bersih...like a newborn baby...! Senyum... dan sedikit berkeringat... 
Yeng dah wangi....


Selepas solat, Yeng diangkat ke kediaman barunya.. Hujan rintik-rintik..Kira-kira jam 3 petang semuanya selesai. 


Semoga roh Yeng aman disana..ditempatkan bersama orang-orang yang dicintai oleh Allah S.W.T... 


Al-Fatihah......



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...